Sezona Formule 1 za 2025. godinu je završena, a sva pažnja sada je usmjerena na 2026. i veliku revoluciju pravila koja će iz temelja promijeniti sport. Tehnički propisi biti će potpuno revidirani, donoseći ogromne promjene na pogonskim jedinicama, šasiji i aerodinamici, što znači da će bolidi izgledati i funkcionirati znatno drugačije, piše Sky Sports.
Najveća promjena pravila ikada?
Novi set pravila gotovo sigurno će promiješati poredak. Martin Brundle sa Sky Sports F1 opisao je nadolazeće propise kao “najveće promjene ikada” u sportu. Timovi već dugo rade na svojim bolidima za 2026. jer se očekuje da će ova pravila biti na snazi pet sezona. Tko god bude brz od samog početka, osigurat će konkurentnost za godine koje dolaze, slično kao što je Mercedes svojom dominacijom 2014. postavio temelje za uspjehe sve do 2016. godine, kada su ih i ostale momčadi počele sustizati.
Nova era hibridnih motora
Nove pogonske jedinice Formule 1 uveliko će se više oslanjati na električnu energiju, s podjelom snage 50-50 između električnog dijela i motora s unutarnjim izgaranjem. To predstavlja povećanje električne snage od gotovo 300 posto.
Sam motor ostaje 1,6-litreni V6 turbo, koji se koristi od 2014., ali komponente oko njega su nove, a najvažnija promjena je uklanjanje MGU-H sustava. Zbog toga je vrlo vjerojatno da ćemo ponovno vidjeti veće razlike između najboljih i najgorih motora, uz povratak problema s pouzdanošću, posebno na početku sezone.
Novi igrači i velika preslagivanja
Promjene pravila privukle su nove i stare proizvođače. Audi se pridružuje prvenstvu preuzimanjem Saubera, Honda ostaje u sportu kao partner Aston Martina, a Ford se vraća kao tehnički partner Red Bullovog odjela za motore. FIA je istakla kako su upravo nova pravila zaslužna što se čak šest proizvođača pogonskih jedinica prijavilo za novu eru: Ferrari, Mercedes, Renault, Honda, Audi i Red Bull Powertrains-Ford.
Možda i najznačajnija promjena je ta što će Red Bull po prvi put proizvoditi vlastiti motor, uz tehničku pomoć Forda. Njihova sestrinska momčad, Racing Bulls, također će koristiti iste Red Bull-Ford motore. Obje momčadi trenutno koriste Hondine motore, no japanski proizvođač od 2026. postaje ekskluzivni dobavljač za Aston Martin.
Audi ulazi u nepoznato sa svojim prvim F1 projektom, dok će novi tim Cadillac u početku koristiti Ferrarijeve pogonske jedinice, barem do kraja 2028. godine.
Kako će izgledati utrke?
Ovo je ključno pitanje. Vjerojatno ćemo vidjeti više strategija gdje vozači puštaju gas prije zone kočenja kako bi regenerirali energiju za kasniju upotrebu. MGU-K će nastaviti isporučivati maksimalnu snagu od 350 kW, a njegova učinkovitost bit će ključna. Optimalno korištenje energije moglo bi stvoriti zanimljive scenarije, gdje vozač koji štedi energiju može iznenada napasti onoga ispred sebe na neočekivanim mjestima.
Vozač Williamsa Alex Albon usporedio je nadolazeće promjene s Formulom E: “Pogledajte Formulu E kao ekstremniju verziju onoga kamo idemo. Možete vidjeti kako vozači manipulišu utrkivanjem i kvalifikacijama te kako raspoređuju i sve te stvari kako bi stekli performanse. Neće biti toliko ekstremno, ali bit će elementa da će vozači koji imaju mentalni kapacitet razumjeti i olakšati sve te zahtjeve dobro proći.”
Preticanje je postajalo sve teže tokom 2025. zbog ‘prljavog zraka’ koji su stvarali bolidi, no s novim pravilima praćenje bi trebalo biti znatno lakše, slično kao 2022. kada su Max Verstappen i Charles Leclerc vodili epske bitke na početku sezone.
Vozač Mercedesa George Russell vjeruje da će utrke biti uzbudljivije: “Mislim da ćete sljedeće godine vidjeti više preticanja, ali više preticanja na neobičnim lokacijama – na lokacijama gdje nikada prije nismo vidjeli preticanja. Ako je vozač na dnu baterije, a onaj iza ima više baterije, u određenom dijelu staze, mogu ih iznenada preteći u zavoju gdje u prošlosti nikada ne bi bilo preticanja. Što se tiče samog premošćivanja, rekli smo u prošlosti da nikada ne volimo vidjeti samo čista DRS preticanja. Mislim da će propisi za 2026. ponuditi bolje utrkivanje.”
Manji bolidi, održivo gorivo i veći budžet
Bolidi za 2026. bit će manji i okretniji: 20 cm kraći i 10 cm uži, s međuosovinskim razmakom smanjenim na 3,4 metra. Ukupna težina smanjena je za 30 kg, na 768 kg. Pirelli će isporučivati uže gume, 2.5 cm sprijeda i 3 cm straga, dok promjer od 18 inča ostaje isti. Timovima će trebati vremena da shvate kako izvući maksimum iz novih guma.
Još jedna ključna novost je prelazak na 100 posto održivo gorivo, što je dio cilja Formule 1 da do 2030. postane ugljeno neutralna. Zbog troškova razvoja potpuno novih bolida, FIA je povećala ograničenje budžeta (budget cap) sa 135 miliona dolara na 215 miliona dolara za 2026. godinu.
Šef Ferrarija Frederic Vasseur zaključuje: “Najveći izazov je vjerojatno to što počinjemo od nule sa svime – nove gume, novo gorivo, novi motor, nova šasija, novi sportski propisi – sve novo. Prilično je izazovno. Ali nekako, to je i DNK našeg sporta da imamo ovakav izazov. Nemojte se previše rano žaliti na spektakl. Vidjet ćemo sljedeće godine kakva je situacija.”


