Činjenica je kako se postizanje uspjeha u timskom sportu u prvom redu bazira na stvarnoj kvaliteti igrača. Priznao to neko ili ne, oni su nositelji igre tima i najzaslužniji za (ne)osvarivanje (ne)uspjeha. Ovisi uspjeh i o potencijalu cijele ekipe, o kvaliteti saradnje i uigranosti ekipe, njenoj kompaktnosti i o funkcionisanju struke unutar tima. Ništa manje nije važan ni stepen učinkovitosti pratećih mehanizama kluba bez kojih se ne može ostvariti uspjeh u timskom sportu. S tim u vezi, svaki uspjeh je uspjeh cijele institucije, kluba ili kolektiva, ne samo sportskog segmenta. I neuspjeh isto tako.
Ključna uloga trenera
Ključna uloga trenera sa aspekta postizanja uspjeha je naučiti igrače kroz trening, rad i komunikaciju kako pobjeđivati. Mora ih se znati naučiti vjerovati i uvjeriti ih da mogu napraviti pozitivne ishode. Važno je da svaki igrač na svom ličnom nivou, vjeruje da je u životu i sportu, moguće ostvariti nemoguće. Dakle, igrač može uspjeti samo ako misli i vjeruje da može uspjeti. Zato je važno kod igrača poticati i raditi na kreiranju optimističnog stava. Najbitnije je u sportu prihvatiti postavku kako sveukupna sportska priprema i igra blizu gornje granice sposobnosti i vještina su dva odlučujuća faktora koja omogućavaju postizanje uspjeha. Ključna stvar je uvjeriti mlade igrače da ne brinu o rezultatu i o protivniku, već da se isključivo koncentrišu na nadigravanje i da budu gladni pobjeda. Ne treba stati ni na jedan ni na sedam prema nula, jer samo tako se uspješno gradi pobjednički mentalitet.
Talenat u sportu jednako kao i u životu ne garantuje apsolutno ništa
Talenat u sportu jednako kao i u životu ne garantuje apsolutno ništa, stvarne promjene u kvaliteti igrača određene su nivoom kvalitete i samim procesom sportske pripreme, spremnosti igrača i motivacijom za uspjehom. Vrhunski učitelji i treneri primarno vjeruju u proces, za njih je povezivanje procesa stvaranja igrača i ekipe „dvostruki uspjeh“. Dakle, uspjeh trenera može se sagledati iz više uglova. Primarno, uspješnost za trenera seniorske selekcije može biti takmičarski rezultat, on je jedini konkretno mjerljiv u svakom momentu. Drugi kriterij uspješnosti za trenera mogu biti priznanja koja može dobiti od igrača koje je trenirao i od trenera s kojima je ranije sarađivao. Još jedan ništa manje važan kriterij uspješnosti je u tome koliko iskorištava potencijal igrača i cijele ekipe. Ovaj momenat je možda najvažniji i on otkriva karakterne crte i pokazuje od čega je neko skrojen, šta ima i šta može ponuditi drugima.
Nisu najbolji oni koji najviše znaju
Dobar trener nađe način kako da pojedini igrač i/ili cijeli tim igra(ju) na gornjoj granici sposobnosti i vještina. Ovo je maksimum koji jedan trener može napraviti u procesu upravljanja sportskom pripremom igrača. Uloga trenera je ništa manje važna i pri pravilnoj selekciji igrača, selekciji i transformaciji igre, načinu treniranja koji određuje nivo pripremljenosti i regulaciju sportske forme. Važno je i ponađanje trenera i sposobnost trenera da razvija takmičarski duh, da potiče želju za pobjedom i stvara pobjedničku atmosferu. Oblikovanje motivacijske klime na treningu i takmičenju može umnogome odrediti izvedbu ekipe na terenu. Energija koju trener odašilje, njegova vjera u ekipu, kao i povjerenje ekipe u trenera važno je za funkcionalnost ekipe. Treba znati da nisu najbolji treneri oni koji najviše znaju, nego oni koji umiju pripremiti najadekvatniju taktiku igre u odnosu na potencijal cijele ekipe. Kvalitetni su oni treneri koji znaju voditi pametne treninge te selekcionirati i unaprijediti igrače, spojiti igrače koji se nadopunjavaju u igri, stvarati klimu koja omogućava razvojni trening, kao i igru na gornjoj granici sposobnosti i vještina cijele momčadi.
Nije kraj godine pa da bi se pravile retrospektive, sumirali utisci i donosile ocjene. Ali svaki period godine dobar je za kvalitetan presjek. Već sada ima se mnogo i doživljaja i događaja, i momenata na koje se rado vratimo u mislima, ali i situacija kakve bi najradije zaboravili, i za koje najiskrenije želimo da se nikada nisu desili.
Ali jesu. I ponoviti će se, ukoliko ne izvučemo pouke.